kan ik een plantaan klein houden?

er zijn al tweemaal spontaan bomen opgekomen in mijn koer/tuin. eerst een eik (weet ik nu), dan een plataan. En dat nog wel op de koer, dus tussen de betontegels, terwijl ernaast een gewoon stuk grond ligt zonder iets op. En bij de buren met een open tuin gebeurt dit niet tot ieders verwondering. Ik vind het echt een wonder.
Die eik heb ik proberen te verpotten in een nabijgelegen park, maar dat is mislukt. De plataan verpotten zou ik zeker kunnen proberen, maar ik vroeg me af of ik hem niet ook gewoon klein kan houden en zo ja, hoe.
Hij heeft nu een stam van ongeveer 10 cm doorsnede en is 5 meter hoog. Ernaast staat heel hoge bamboe, en die verstikken elkaar zo een beetje voor licht.
Ik heb laatst een volgroeide plataan gezien in een plantentuin, en die is geweldig groot. Hiervoor heb ik echt geen plaats in mijn minituin. Maar klein houden (max 4 meter) is misschien wel een optie. Tenslotte gaat dit toch ook met een bonsaiboom.
Het punt is wel dat zijn stam helemaal misvormt is doordat hij zich proberen te nestelen heeft tussen de betontegels, met onderaan een L-vormige vergroeiing. Dus ik weet niet hoe levensvatbaar die boom is op langere termijn. en of het zin heeft om hem te houden, ondanks het wonder.

Toegevoegd na 5 minuten:
het is met zekerheid een plataan. ik ben met n blad van mijn eik (dat ik had bewaard) en met één van de plataan naar die plantentuin gegaan en heb het gevraagd.
Die man zei dat de boom niet levensvatbaar is, maar beaamde het wonder dat ik dat op mijn koer kreeg.

11 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

Een plataan komt als zaadje eigenlijk nooit zo maar op.
Wel een esdoorn en die heet Acer platanoides, dat betekent een Esdoorn met het blad van een plantaan.
Ze lijken dus erg veel op elkaar.
Wil je hem klein houden, zaag hem dan op de gewenste hoogte af!
Hierna zal hij op die plek weer gaan uitlopen.
Ieder jaar kan je hem op die plek weer afknippen.
Net als een knotwilg dus.
Uiteindelijk zal hij wel een keer bij de tegels afbreken.

Toegevoegd na 21 uur:
Op de foto links het blad van een plantaan en rechts van de esdoorn.
Let op de aanzet van de bladsteel naar het blad.
Dat is bij de plantaan anders dan bij de esdoorn.
De onderste lijnen van het blad lopen bij de plantaan naar beneden en bij de esdoorn naar boven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
bij mij is het wel degelijk een plataan, de man van de plantentuin was er ook erg verwonderd over. ik heb platanen in mijn omgeving langs een water (dat ik helaas niet kan zien vanuit mijn huis, maar wel vlakbij is). hij vermoedde dat het daarvan kwam.
voor de rest : bedankt voor de tip. wordt de stam dan niet sowieso dikker? en mag ik hem op elke hoogte afzagen? ik bedoel : help ik hem zo niet om zeep?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hem wilt afzagen op twee meter is prima, 2.5 m. is ook goed, kan je nu nog doen, duurt wel lang voordat hij alsnog gaat uitlopen, dus wanhoop niet.
ieder jaar kan je dan de aangegroeide takken er weer afknippen, hierdoor rem je de groei aanzienlijk af en zal de stam maar langzaam dikker worden.
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt voor het duidelijke antwoord en de heel interessante foto!

Andere antwoorden (1)

geef de plataan een soortgelijke behandeling als hoe je een bonsai houdt qua snoei. tis zeker een mooie natuur uiting zo misvormt tussen de tegels.
de moeite van het proberen waard. succes.