Kun je om een verwijsbrief vragen, zonder dat eerst de ha de behandeling heeft gedaan?

Ik heb op wat plekken op mijn lichaam huidafwijkingen. Hidranitis en ik denk ook psoriasis vulgaris.
Dat laat ik morgen controleren door de ha.
Maar kun je dan vragen / en heeft dat zin. Om de behandeling te laten doen door dermatoloog.
Heb gezien namelijk dat ze een speciale spreekuur voor hebben.
Het is namelijk niet zo'n fijne plek waar ik de afwijkingen heb..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De huisarts is de persoon die de plek beoordeelt of het zinvol is naar een dermatoloog te gaan of dat het eerst te proberen is met zalfjes. Mocht het daarmee niet beter worden of overgaan kan je terug komen bij de huisarts en alsnog een verwijsbriefje krijgen.
Al is het geen fijne plek waar het zit, je huisarts is normaal gesproken je vertrouwenspersoon en gaat er vertrouwelijk mee om en je bent heus niet de eerste en enigste waar hij dit ziet. Die plek waar het zit is bij jou niet anders dan bij iemand anders, de huisarts is wel wat gewend.

Het kan zijn dat jij je huisarts er niet goed genoeg voor kent maar een dermatoloog zie je immers ook voor het eerst en kan voor hetzelfde geld ook iemand zijn die je op het eerste oog niet bevalt.

Maar om gelijk een verwijsbriefje vragen kan altijd natuurlijk, echter heeft de huisarts de plicht en het recht er eerst zelf naar te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisartsen hoeven niet alles eerst zelf te bekijken. Als ze op basis van je klachten al inschatten dat het het beste is om je door te verwijzen, gaan ze niet eerst nog eens zelf het bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie!
Hoop dat ze niet hoeven kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Hoop dat het verhaal voldoende is, anders laat ik het over mij heenkomen

Andere antwoorden (2)

nee. mar stoor je niet de ha zal zich er echt niet aan storen. die ziet hele rare dingen. als jijzelf maar netjes schoon bent verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard kun je dat vragen. En normaal zal de huisarts je die ook geven, al zijn er natuurlijk altijd huisartsen die denken het beter te weten.
Maar het is jouw lichaam en als jij het beter vindt om naar een dermatoloog te gaan zou ik daar bij de huisarts wel op aandringen en me niet laten afschepen.